Pytania

W tym dziale znajdą Państwo odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące tematyki węży PCV.

Węże do beczkowozów (asenizacyjne)

  1. Jakie średnice węży najczęściej występują przy beczkowozach?
  2. Jak skonstruowany jest wąż do beczkowozu?
  3. Co wybrać? Wąż gładki czy pofalowany?
  4. Czy jest sposób aby zimą wąż był bardziej elastyczny?
  5. Dlaczego wąż po jakimś czasie staje się mniej elastyczny?
  6. Jaka jest żywotność standardowego węża?
  7. Czy warto zainwestować w kosz ssawny?
  8. Czy widoczna spirala wewnętrzna na powierzchni węża to oznaka jego zużycia?
  9. Czy kolor węża ma wpływ na jego jakość?

Transport

  1. Jak transportowane są węże?
  2. Czy wysyłka poprzez firmę kurierską jest bezpieczna?
  3. O czym należy pamiętać podczas transportu węży?

Składowanie

  1. Co należy wiedzieć o prawidłowym przechowywaniu węży?

Węże do beczkowozów

1. Jakie średnice węży najczęściej występują przy beczkowozach?

Najbardziej popularną w Polsce średnicą w przypadku węży stosowanych do beczkowozów jest 110 mm. Rzadziej stosuje się średnice 127, 150 czy 160 mm, które najczęściej występują w beczkowozach o dużych pojemnościach. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie węży 75 lub 80 mm, ale w takim wypadku niezbędne jest zastosowanie redukcji typu strażackiego (od 25 do 110 mm) lub dźwigniowego (od 108 do 150 mm).

2. Jak skonstruowany jest wąż do beczkowozu?

Standardowy wąż do beczkowozu składa się ze ścianki wykonanej z polichlorku winylu (zmiękczonego) oraz wtopionej w nią spirali z tego samego tworzywa, ale o zmienionych właściwościach. Dzięki temu spirala jest bardzo twarda i odporna na uderzenia.

3. Co wybrać? Wąż gładki czy pofalowany?

Wszystko zależy od preferencji użytkownika. Wąż pofalowany łatwiej utrzymać i zwłaszcza zimą nie wyślizguje się z rąk. Natomiast użytkownicy węży gładkich powinni pamiętać o tym, że są one cięższe od pofalowanych przy podobnych parametrach wytrzymałości na podciśnienia.

4. Czy jest sposób aby zimą wąż był bardziej elastyczny?

Polichlorek winylu, z którego wykonane są ścianki węża, charakteryzuje się dużą plastycznością. Jednakże w niskich temperaturach staje się on mniej elastyczny, co może powodować trudniejszą obsługę takiego węża zimą. Oczywiście w procesie produkcji możliwe jest zastosowanie zwiększonej ilości plastyfikatora, ale spowodowałoby to, że latem wąż taki byłby praktycznie niezdatny do użytku. Dlatego rekomendujemy zakup węża z dodatkiem naturalnego kauczuku, który bardzo dobrze wpływa na elastyczność węża w okresie zimowym. Wąż ten jest nieznacznie droższy ze względu na domieszkę kauczuku, ale w zastosowaniach zimowych może okazać się dużo bardziej praktyczny niż standardowy wąż do beczkowozu. W naszej ofercie znajduje się on pod nazwą handlową WINTER-FX.

5. Dlaczego wąż po jakimś czasie staje się mniej elastyczny?

Z czasem następuje naturalne wypłukiwanie plastyfikatorów znajdujących się w strukturze węża, zwłaszcza ze względu na agresywne działanie substancji chemicznych zawartych w cieczach. Ponieważ w konkretnych przypadkach ciężko ustalić skład chemiczny niektórych substancji (np. fekaliów), warto wówczas rozważyć zakup węża z innego rodzaju surowca. Jeżeli zajmują się Państwo asenizacją prosimy o kontakt przed zakupem, tak abyśmy mogli zaproponować konkretne rozwiązanie, po wcześniejszym określeniu czy zastosowany polichlorek winylu jest odporny na dany rodzaj związku chemicznego.

6. Jaka jest żywotność standardowego węża?

Wszystko zależy od sposobu użytkowania węża, a pierwszorzędne znaczenie ma zastosowanie odpowiedniego typu węża do środowiska w jakim będzie pracował. W przypadku węża do beczkowozów należy zwrócić szczególną uwagę na załamywanie się węża (pod własnym ciężarem bądź ciężarem przesyłanej cieczy) na krawędziach zbiorników w których on pracuje. W takim wypadku rekomendujemy stosowanie kosza ssawnego, który podeprze wąż od dna zbiornika.

7. Czy warto zainwestować w kosz ssawny?

Odpowiedź brzmi: „tak” - zwłaszcza gdy stosujemy pompy ssące o dużej mocy, gdyż w przypadku wciągnięcia do węża przedmiotu mogącego go zatkać może nastąpić zbyt duże podciśnienie, co spowoduje zniszczenie węża. Kosz ssawny z pewnością w znacznym stopniu zabezpieczy wąż przed takim zdarzeniem. Kolejną zaletą kosza ssawnego jest zabezpieczenie węża przed jego załamaniem na krawędzi zbiornika lub szamba. Przy czym ważne jest aby w miarę możliwości oprzeć jego koniec na dnie zbiornika, co umożliwi bezproblemowe zasysanie cieczy.

8. Czy widoczna spirala wewnętrzna na powierzchni węża to oznaka jego zużycia?

Nie, jest to całkowicie normalny objaw użytkowania węża na twardym podłożu. W przypadku ciągnięcia węża po ziemi zewnętrzna warstwa miękkiego tworzywa (o grubości najwyżej kilku dziesiątych milimetra) ulega starciu ukazując wewnętrzną spiralną strukturę. Nie należy się tym jednak przejmować. Zdecydowanie bardziej należy zwrócić uwagę na niepotrzebne przetarcia węża o elementy beczkowozu (np. haki do podwieszania).

9. Czy kolor węża ma wpływ na jego jakość?

Co do zasady tak. Węże z tworzyw ciemniejszych i nieprzeźroczystych potrafią nagrzać się w słońcu nawet do 80°C. W przypadku zastosowania pompy ssącej wytwarzającej duże podciśnienie może dojść do zniszczenia tak nagrzanego węża. Poza tym niektórzy producenci stosują tanie wypełniacze (np. kreda), które próbują zamaskować zupełnie nieprzeźroczystym kolorem węża. Oczywiście w naszej ofercie znajdą Państwo produkty tylko najwyższej jakości.

Transport

1. Jak transportowane są węże?

Jeśli chodzi o węże o mniejszych średnicach, dopuszczamy możliwość transportu na paletach. Jednakże ze względu na swoją objętość i stosunkowo niewielką wagę rekomendujemy wysyłkę węży bez użycia palet, gdyż pozwala to na lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej samochodu (zwłaszcza w przypadku, gdy średnica zwoju węża przekracza 100mm). Niekiedy jednak jesteśmy zmuszeni do wysyłki na europaletach ze względu na politykę przewozową firm spedycyjnych.

2. Czy wysyłka poprzez firmę kurierską jest bezpieczna?

W przypadku jednorazowych i niezbyt dużych zamówień zazwyczaj korzystamy z firm spedycyjnych. Pomimo że nasze produkty zapakowane są w bardzo bezpieczny sposób, niestety zdarza się czasem ich uszkodzenie podczas transportu. W takim wypadku prosimy o pilny kontakt z nami, abyśmy mogli zaproponować rekompensatę lub wymianę węża na nowy.

3. O czym należy pamiętać podczas transportu węży?

W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia węży w transporcie należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Aby nie doprowadzić do przetarcia ścianek węża o twarde (np. metalowe) elementy ładowni samochodu należy zastosować grube przekładki, najlepiej z kartonu
  • Niewolno układać więcej niż cztery zwoje węży jeden na drugim – grozi to trwałym odkształceniem produktu
  • Podczas transportu samochodem z plandeką nie wolno dopuścić do wzrostu temperatury pod plandeką powyżej 50°C
  • Nie należy pozostawiać nieosłoniętego węża za szybą samochodu, gdyż promienie słoneczne mogą go trwale zdeformować. To samo tyczy się pozostawiania nieosłoniętych węży na słońcu.
  • Podczas transportu nie wolno zginać węża poniżej minimalnego dozwolonego promienia gięcia (dotyczy to odcinków nieoryginalnie zapakowanych)
Niezastosowanie powyższych zasad może doprowadzić do zniszczenia węża i nie może być podstawą do roszczeń od sprzedawcy.

Składowanie

1. Co należy wiedzieć o prawidłowym przechowywaniu węży?

Nasze produkty, pomimo zachowania najwyższych norm jakościowych przy ich produkcji, nie są całkowicie odporne na działanie ekstremalnych czynników atmosferycznych. Z tego względu węże należy przechowywać pod zadaszeniem tak, aby nie narazić ich na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Nagrzanie zwiniętego w zwój węża do beczkowozu do temperatury rzędu 70-80°C grozi jego trwałą deformacją. W przypadku węży rozwiniętych i leżących w stanie swobodnym takie ryzyko jest znacznie mniejsze. Przy czym należy pamiętać o tolerancji termicznej danego typu węża i stosować się w tej kwestii do zaleceń producenta.

© Wszelkie prawa zastrzeżone PAFLEX